Noutăți

General

MAN și UR:BAN

Parteneri  de cercetare finalizează un proiect de patru ani

 

  • Cercetarea fundamentală: Interacțiunea dintre șofer și autovehicul
  • Asistentul de undă verde: Previziunea economisește combustibil
  • Asistența cognitivă: Vizibilitate panoramică specială pentru autobuzul urban

 

 

În 7 octombrie 2015, partenerii de cercetare UR:BAN arată la târgul de la Düsseldorf și în traficul real rezultatele proiectului lor de patru ani de cercetare. Experți din cele trei proiecte UR:BAN prezintă 50 de autovehicule demonstrative, iar MAN, singurul producător prezent de autovehicule comerciale, vine cu două prototipuri și o cabină accesibilă vizionării.

Pentru MAN, interacțiunea dintre șofer și autovehicul a constituit o lucrare de ansamblu în cele trei sub-proiecte ‘Omul în trafic‘, ‘Sistem de trafic în rețea’ și ‘Asistență cognitivă‘.  

Karlheinz Dörner, șef al departamentului ‘Sisteme de trafic asistat‘ din sectorul Engineering Research al MAN Truck & Bus explică: „Circulația în orașe este foarte complexă și solicitantă pentru dezvoltarea sistemelor de suport și automatizare în trafic. În proiectul UR:BAN, am apelat la tehnologii noi, pentru a observa și analiza scena traficului în mediul urban, și am dezvoltat o cabină digitală pentru comunicarea intuitivă între autovehicul și șofer. Iar cele două sisteme dezvoltate tot în proiectul UR:BAN - ‘Asistentul de undă verde‘ pentru camion și ‘Vizibilitate panoramică pentru autobuze urbane‘ se bucură de rezultatele acestui proiect.“

 

Conceptul prioritar de cercetare Omul în trafic’

În proiectul secundar ‘Omul în trafic’, MAN a dezvoltat interfața dintre șofer și autovehiculul comercial (interfața om-mașină), bazată pe noi sisteme de asistență:

Autoturismele și autovehiculele comerciale dispun deja de numeroase sisteme electronice de asistență, ce vin în sprijinul șoferului. Avantajul pentru conducătorul auto și ceilalți participanți la trafic: sistemele de asistență sunt mereu în alertă, nu obosesc și pot atenționa astfel șoferul în caz de pericole, dar și să intervină imediat la nevoie. În viitor, funcționalitățile se vor înmulți. Sistemele de asistență nu trebuie însă să suprasolicite conducătorul auto cu afișajele sau atenționările lor. Acestea trebuie să fie intuitive și ușor de înțeles.

Cercetătorii MAN au dezvoltat prin urmare un concept de display și utilizare pentru un așa numit „Intelligent cruise control“. Un asemenea sistem poate compila, cu ajutorul unor hărți digitale și comunicare cu infrastructura, date și evenimente relevante pentru autovehicul, de exemplu limitările de viteză, fazele semafoarelor, curbele și devierile. Raportat la acestea, un asemenea asistent poate calcula strategia de rulare cea mai eficientă referitoare la consumul de combustibil și ajustează viteza de rulare. Sistemul „vede“ deci mult înaintea șoferului, care însă trebuie în continuare să-și monitorizeze vehiculul: de exemplu, sistemul recunoaște un indicator de oprire situat după o curbă și încetinește anticipat camionul, în mod corespunzător. Sau, atunci când mașina se îndreaptă spre un semafor roșu, despre care sistemul de asistare „știe“ că în următoarele secunde va schimba pe verde, va lăsa autovehiculul să ruleze normal, fără a-i încetini viteza.

Fără aceste informații, mulți conducători auto ar da comenzi în mod necorespunzător regulatorului automat de viteză. Din acest motiv, dezvoltatorii de la MAN au prelucrat întrebarea de bază: cum trebuie creată interfața om-mașină, pentru a-i oferi șoferului exact acele informații de care are nevoie în diversele situații din trafic?

Împreună cu șoferi profesioniști, cercetătorii au identificat, cu ajutorul simulatorului de rulare, necesarul de informații pentru situațiile descrise mai sus. Rezultatul este un concept de afișaj foarte cuprinzător, pe care MAN îl prezintă la Düsseldorf într-o cabină accesibilă vizionării. În acest concept, locul indicatoarelor analogice este ocupat de un display digital complex.  

„Putem astfel să creăm afișajul dedicat special șoferului. Pentru ca informațiile să nu distragă atenția conducătorului auto, acestea trebuie să fie reduse la necesarul esențial și să fie înțelese intuitiv. Ca rezultat, trebuie să asigurăm șoferului un condus relaxat, eficient și sigur în spațiul urban“, concluzionează Karlheinz Dörner.

Acest proiect secundar se întrepătrunde cu celelalte puncte de interes, pe care MAN le-a prelucrat în cadrul proiectului UR:BAN: asistentul de undă verde și vizibilitatea panoramică virtuală. Pentru aceste proiecte, interfața om-mașină este de importanță majoră.

 

Conceptul de cercetare ‚Asistentul de undă verde’

În proiectul secundar „Sistem de trafic în rețea“, MAN a dezvoltat un asistent de undă verde. Acesta folosește în mod optim fazele de verde ale semafoarelor și economisește astfel combustibil, reducând în același timp și uzura și emisiile de zgomot.

„Condusul anticipativ economisește combustibil“ – este valabil cu precădere în cazul camioanelor și a autobuzelor, pentru că este nevoie de multă energie pentru a accelera un autovehicul de 40 tone de la ralanti la 50 km/h. Se poate economisi mult combustibil, lăsând mașina să ruleze în așa mod, ca să nu mai fie necesară oprirea și plecarea de pe loc. Exact asta poate face asistentul de undă verde, în colaborare cu o infrastructură adecvată“, ne explică Karlheinz Dörner.

Nucleul asistentului este un calculator de bord, care din informațiile puse la dispoziție de schema de temporizare a semafoarelor pe traseu, calculează o strategie de rulare economisitoare de combustibil. Prognoza de temporizare a semafoarelor interoghează autovehiculul de pe un server, prin rețeaua mobilă. Din datele primite, autovehiculul calculează strategia de rulare pentru traseul planificat, pentru a ajunge în timp optim la semafor pe culoarea verde. Sistemul poate previziona mai multe semafoare pe traseu și poate planifica, de exemplu, o oprire intermediară ca opțiune de economisire combustibil, atunci când faza de verde a semaforului nu poate fi atinsă în timp util. Asistentul ia în considerare de asemenea și calitatea datelor prognozei.

Infrastructura trebuie să fie echipată pentru asemenea sarcini. UR:BAN a prelucrat de asemenea și aspectele legate de aceasta, în colaborare cu orașele model Düsseldorf și Kassel. Demonstrația de circulație în traficul real din orașul Düsseldorf utilizează un asemenea server de infrastructură.

În contrast cu asistentul de undă verde, care oferă practic numai o recomandare pentru viteza ideală, MAN a echipat camionul-prototip cu un asemenea regulator activ de viteză. Șoferul poate lăsa alegerea vitezei optime în grija asistentului. Acesta dispune și de un tempomat special pentru reglarea distanței, care menține distanța de siguranță față de autovehiculul din față și poate opri mașina în trafic la semafor, în caz de nevoie. Din motive de siguranță, pornirea de pe loc va trebui activată de șofer însuși.

La evenimentul UR:BAN, prototipul MAN demonstrează stadiul tehnicii pentru un asemenea sistem automatizat, de rețea.

 

Conceptul de cercetare ‚Vizibilitate panoramică la autovehicule comerciale’

Șoferii de autobuze urbane se confruntă cu provocări speciale în mediul lor de lucru, datorită spațiilor strâmte de circulație din orașe. Printre acestea se numără pasagerii ce urcă sau coboară în stațiile de autobuz, intersecțiile cu pietoni și bicicliști, străzi cu zone înguste, precum și circulația din sens invers și schimbarea benzii de rulare.

În proiectul secundar ‚Asistență cognitivă’, MAN dezvoltat un sistem de vizibilitate panoramică, adaptat special pentru solicitările complexe în autobuzele din traficul urban. Cercetătorii UR:BAN prezintă acest sistem ca prototip la finalul proiectului. Sistemul recunoaște independent situația actuală din trafic și îi arată șoferului automat pe un monitor o perspectivă de vizibilitate, adaptată special la situația respectivă. Identificarea situațiilor și a afișajelor pe monitor, specifice diferitelor situații, s-a realizat printre altele cu ajutorul chestionarelor efectuate printre șoferii de autobuze. Opiniile specifice situațiilor au fost evaluate pe parcursul dezvoltării tot de către șoferii de autobuze, pentru a menține un feedback constant.  

„Sistemul video pune la dispoziția conducătorului auto o vizualizare de ansamblu intuitivă cu privire la ce se întâmplă în jurul mașinii“, ne explică Karlheinz Dörner.

Sistemul recunoaște independent următoarele situații de circulație și oferă șoferului imaginea potrivită pe monitor: intrarea într-o stație de autobuz, staționarea într-o stație, plecarea din stație, virarea la dreapta și virarea la stânga. Afișaje speciale referitoare la spații înguste și mersul înapoi, pot fi selectate de șofer prin intermediul ecranului tactil.

În proiect au fost dezvoltate cerințele de bază pentru asemenea sisteme pe autovehicule comerciale: pentru a putea avea o imagine de calitate asupra întregii lungimi  a autovehiculului, inclusiv căile de acces la ușile față și spate, au fost montate pe părțile laterale câte două camere video, combinate cu câte o cameră pe partea frontală și posterioară. Din aceste șase imagini individuale, se compilează o imagine specifică situației, care apare pe monitorul conducătorului auto.

 

 

 

Proiectul de cercetare UR:BAN

În proiectul de cooperare UR:BAN, s-au aliat 31 de companii, universități, facilități de cercetare și orașe, care au dezvoltat împreună sisteme de asistență și management în trafic, pentru mobilitatea în mediul urban. Obiectivul lor: un trafic urban, sigur, eficient și – fluent. Bugetul total se ridică la 80 milioane Euro, ministerul federal german pentru economie și energie (BMWi) susține proiectul în proporție de 50 %. Orașele sunt în vizorul politicii de circulație a UE, pentru că în mediul urban trăiesc 70 % dintre europeni.

 

 

Informații suplimentare referitoare la proiectul de cercetare UR:BAN puteți găsi la adresa www.urban-online.org

Menu